Als ondernemer wil jij de omzet van jouw bedrijf natuurlijk constant verhogen. Althans, dit is zo’n beetje de drijfveer van iedere eigenaar van een bedrijf. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Het werk komt je immers niet altijd aanwaaien. Zeker wanneer jij jouw omzet op de lange termijn wilt verhogen moet je vaak zelf in actie komen. Om dit te bewerkstelligen moet jij ervoor zorgen dat je investeert in sales. Dit kun je op verschillende manieren doen. Zo kun jij mensen aannemen die gespecialiseerd zijn in sales. Zij richten zich uitsluitend op de sales van jouw bedrijf met als uiteindelijke doel meer klanten binnen te halen. Hierdoor groeit de omzet natuurlijk ook. Jij kunt er echter ook voor kiezen om je sales uit te besteden aan een externe partij. Niet iedere ondernemer is hier voorstander van. Toch geniet dit de nodige voordelen. Wij geven je hieronder vijf redenen om je sales uit te besteden.
1. Je haalt specialistische kennis in huis
Indien jij met jouw bedrijf begint aan sales moet er kennis aanwezig zijn. Heb jij je nog nooit eerder op de sales gericht? Dan is de benodigde kennis logischerwijs niet aanwezig. Je kunt jouw personeel trainen, maar je kunt de sales ook uitbesteden. Het uitbesteden van sales aan professionals heeft als grote voordeel dat je specialistische kennis in huis haalt. Een bedrijf dat gespecialiseerd is in sales, richt zich ook uitsluitend op deze tak van sport. Zij kennen de markt en hebben zich door de jaren heen verschillende salestechnieken eigen gemaakt.
2. Gegarandeerd van een goede aanpak
Ga jij zelf aan de slag met de sales van jouw bedrijf? Dan is het altijd maar de vraag of jij de juiste route kiest. Uit ervaring weten wij dat veel ondernemers een verkeerde richting of aanpak kiezen. Dit komt gewoon omdat zij geen kennis van zaken hebben. Er zit ook veel verschil tussen de verschillende sales technieken en aanpak methodes. B2B Telemarketing is heel anders dan B2C leadgeneratie. Wil jij verzekerd zijn van een goede aanpak? Dan doe je er goed aan jouw sales uit te besteden. Door het uitbesteden van sales ben jij namelijk gegarandeerd van een goede aanpak. De kans dat jouw omzet groeit is zodoende een stuk groter dan wanneer jij zelf met sales aan de slag gaat.
3. Je bespaart op trainingskosten
Sommige ondernemers willen hun sales liever niet uitbesteden. De voornaamste reden hiervoor is dat zij graag zelf zicht willen houden op alle zaken omtrent hun bedrijf. Dergelijke ondernemers besluiten vaak om hun personeel te scholen. Zij krijgen bijvoorbeeld salestraining. Het kost jou uiteraard geld om jouw medewerkers zo’n training te laten volgen. Indien jij jouw complete personeelsbestand wilt trainen op het gebied van sales, kan dit je behoorlijk wat geld kosten. Door jouw sales uit te besteden, hoef jij jouw personeel niet te trainen. Je bespaart in dat geval op de salestraining en investeert het geld in het uitbesteden van sales.
4. Geen onnodige contracten voor salesmensen
Naast het trainen van jouw eigen personeel kun je natuurlijk ook mensen in dienst nemen die zich storten op de sales. Nadeel van deze optie is dat jij hen een contract voor moet schotelen. Anders gezegd: het kost je geld wanneer je hier mensen voor in dienst neemt. Als het goed is levert het jou echter ook geld op. Althans, wel wanneer het gaat om mensen met ervaring in de sales. Heb jij echter niet het hele jaar door plek voor salesmensen? Dan is het beter om jouw sales uit te besteden. Je bespaart in dat geval namelijk aanzienlijk op de personeelskosten.
5. Focus op eigen onderneming
Als ondernemer wil jij je dag in dag uit richten op jouw bedrijf. Je zit er daarom vast en zeker niet op te wachten om je bezig te moeten houden met sales. Op deze manier krijgt de hoofdzaak van jouw onderneming immers minder aandacht. Wil jij je enkel en alleen richten op datgene waar het in jouw bedrijf om draait? Dan doe je er goed aan om de sales uit te besteden aan een externe partij. Jij hebt in dat geval namelijk geen omkijken naar de sales. Uiteraard gebeurt alles wel in samenspraak met jou, maar de uitvoering van de sales komt bij de externe partij te liggen.