Wil jij als ondernemer meer aandacht besteden aan sales? Dan heb je hiertoe verschillende mogelijkheden. Allereerst kun jij mensen in dienst nemen die zich op de sales van jouw bedrijf focussen. Dit is echter alleen verstandig wanneer je het hele jaar werk hebt voor deze mensen. Is dit niet het geval? Dan is het financieel gezien niet bijzonder aantrekkelijk. Ten tweede kun jij (een deel van) jouw personeel training(en) laten volgen op het gebied van sales. Op deze manier bied jij jouw eigen personeel de kans om met sales aan de slag te gaan. Nadeel is dat de trainingskosten vaak niet mals zijn. En daarnaast is het maar de vraag of de training zijn vruchten afwerpt. Tot slot kun je er ook voor kiezen om je sales uit te besteden aan een externe partij. Lijkt jou dit een goede optie? Dan wil je uiteraard wel een geschikt salesbureau vinden. Maar hoe doe je dit eigenlijk? Wij geven je in onderstaande tekst een aantal tips om een geschikt salesbureau te vinden.

Zoek binnen je eigen branche

Jij bent met jouw onderneming uiteraard actief in een bepaalde branche. Het kan zijn dat er overlap is, maar jouw hoofdactiviteiten zijn waarschijnlijk toe te spitsen op één branche. Wil jij jouw sales uitbesteden? Dan zoek je natuurlijk wel naar een partij die kennis heeft van de betreffende branche. Heb je een salesbureau gevonden dat jou geschikt lijkt? Kijk dan ook altijd eerst hoe het zit met de ervaring van het bureau in de branche waarin jij actief bent. Kent het bureau de branche? Dan heeft dit een groot voordeel. Het salesbureau weet in dat geval al hoe zij potentiële klanten binnen kunnen halen. In dat geval zie jij zeer waarschijnlijk sneller resultaten dan wanneer je kiest voor een salesbureau dat nog geen ervaring heeft in de branche.

Hoe zit het met de ervaring van een salesbureau?

Naast de ervaring in de branche kijk je natuurlijk ook naar de ervaring van een salesbureau in het algemeen. Heb jij een gerenommeerd salesbureau gevonden dat door de jaren heen een naam heeft opgebouwd in de saleswereld en levert dit bedrijf ook de dienstverlening waar je naar op zoek bent. Er zit veel verschil in verschillende vormen van sales. Zakelijke leadgeneratie is heel anders dan B2C telemarketing bijvoorbeeld. Dan mag jij ervan uitgaan dat dit bureau jouw onderneming meer omzet op kan leveren. Nadeel is echter dat een bekend salesbureau duur is. Een minder bekende naam is een stuk goedkoper. Probleem is alleen dat veel ondernemers enigszins wantrouwend zijn jegens beginnende salesbureaus. Salesbureaus die in de kinderschoenen staan, hebben immers nog niet bijzonder veel ervaring in de sales. Dit wil echter nog niet zeggen dat jij zo’n bureau maar direct links moet laten liggen. Er zijn ook voldoende beginnende salesbureaus die jou zeer goed kunnen helpen bij het verhogen van de omzet van jouw bedrijf!

Zelf de touwtjes in handen houden

Uit ervaring weten wij dat veel ondernemers het liefst zelf de touwtjes van hun onderneming stevig in handen houden. Zij vinden het lastig om bepaalde dingen uit handen te geven. In sommige gevallen is dit echter wel beter. Is er binnen jouw onderneming bijvoorbeeld geen kennis van sales aanwezig en wil jij jouw omzet laten groeien? Dan is het verstandig om dit uit te besteden aan een salesbureau. Uiteraard wil je wel dat jij het voor het zeggen houdt. Gelukkig kan dit ook gewoon. De meeste salesbureaus houden namelijk rekening met de wensen en eisen van jou. Zo’n bureau zet doorgaans nooit op eigen houtje een salescampagne op. Nee, dit wordt altijd in samenspraak met jou gedaan. Jij geeft zelf het doel van de campagne aan en het salesbureau zoekt hier vervolgens de juiste middelen bij. Op deze manier wordt het doel dat jij met de sales hebt vaak in korte tijd behaald.