Ben je met jouw bedrijf naarstig op zoek naar nieuwe klanten?
Dan probeer je jouw bedrijf waarschijnlijk weer wat meer onder de aandacht te brengen. Dit kan door hetzelfde te doen als je eigenlijk altijd doet, bijvoorbeeld adverteren. Hierdoor kun je inderdaad een aantal nieuwe klanten krijgen. Hapt er niemand toe na een nieuwe advertentie? Dan wordt het misschien tijd om nieuwe bronnen aan te boren. Heb je bijvoorbeeld als eens geprobeerd om nieuwe klanten te werven via klanten (koude of warme) acquisitie? Waarschijnlijk niet. In dat geval heb je natuurlijk ook geen idee hoe deze salestechniek in zijn werk gaat. Dit maakt het lastig om klant acquisitie effectief in te zetten. In de onderstaande tekst vertellen we je daarom alles wat je moet weten over deze vorm van acquisitie. Hierdoor kun je klant acquisitie direct effectief inzetten om nieuwe klanten te werven!
Wat is telemarketing acquisitie precies
Binnen de sales is acquisitie een bekend begrip. Veel salesbedrijven zetten deze techniek in om nieuwe klanten te werven. Zij boeken vaak grote successen met deze relatief eenvoudige vorm van acquisitie. Maar wat is het eigenlijk precies? We spreken van klant acquisitie wanneer er nog geen band is tussen de partij die contact opneemt en de partij die gecontacteerd wordt. Kort door de bocht kunnen we dus zeggen dat iemand eigenlijk ongewenst benaderd wordt. Hij heeft hier immers niet zelf om gevraagd.
Sales acquisitie wordt vaak telefonisch gepleegd. Meestal werkt een salesbedrijf hiervoor één voor één een lijst met verschillende telefoonnummers af. Telkens wanneer iemand de telefoon opneemt wordt er een verkooppraatje gehouden. Doel van dit praatje is uiteraard dat de partij aan de andere kant van de lijn een product of dienst afneemt. Het overtuigen van de andere partij is echter lastig. Dit is zeker bij koude acquisitie het geval. Waarom? Omdat er geen sprake is van een connectie tussen de twee partijen. Hierdoor wordt koude acquisitie al snel als vervelend ervaren. Dit maakt het extra lastig om telefonisch acquisitie effectief in te zetten.
Het verschil met warm en koude acquisitie
Naast koude acquisitie kennen we ook nog warme acquisitie. Deze twee salestechnieken worden vaak door elkaar gehaald. Wanneer jij je wilt focussen op koude acquisitie, moet je weten wat de verschillen zijn. We haalden hierboven al aan dat er bij koude acquisitie nog geen connectie is tussen de verkopende partij en een (potentiële) klant. Dit is bij warme acquisitie wel het geval. Bij de laatstgenoemde acquisitievorm richt je je doorgaans voornamelijk tot reeds bestaande relaties. Doordat er al sprake is van een band tussen de verkoper en de partij die benaderd wordt, is de kans op verkoop een stuk groter dan bij koude acquisitie. Net als koude acquisitie wordt warme acquisitie ook vaak telefonisch gedaan. Bij warme acquisitie wordt echter ook vaak een bezoek gebracht aan bijvoorbeeld een bedrijf.
Personeel trainen voor acquisitie
Telefonisch acquisitie is niet iets wat je van de ene op de andere dag leert. Je kunt jouw personeel een telefoon in de handen drukken om een lijst af te bellen, maar dit levert je waarschijnlijk niet of nauwelijks nieuwe klanten op. Jouw personeel heeft immers geen idee hoe zij te werk moeten gaan. Je stuurt ze dus eigenlijk met een kluitje het riet in. Wil je de leads acquisitie intern uitvoeren? Dan is het verstandig om jouw personeel een training te laten volgen. Tijdens zo’n training leren zij hoe marketing acquisitie in zijn werk gaat en hoe zij het tot een succes kunnen maken. Natuurlijk hoef je niet jouw gehele personeel zo’n training te laten volgen. Nee, je selecteert een deel van de medewerkers die in jouw ogen geschikt zijn of die aangegeven hebben dit leuk te vinden.
Vijf tips voor marketing acquisitie
Ben je nog niet ervaren met marketing acquisitie? Dan bereik je er ongetwijfeld niet direct het gewenste effect mee. Wanneer je ermee begint, wil je natuurlijk wel dat deze salestechniek zo snel mogelijk zijn vruchten afwerpt. Een goed begin is in dat geval het halve werk. Je moet je dan ook goed voorbereiden. Om jou een handje te helpen zetten we hier vijf tips voor marketing acquisitie op een rijtje.
1. Zorg voor voldoende concentratie. Sales acquisitie vanuit een drukke kantoorlocatie werkt vaak niet optimaal. De beller hoort op de achtergrond namelijk verschillende geluiden. Dit is natuurlijk niet bepaald bevorderlijk voor zijn concentratie. En wanneer je niet optimaal geconcentreerd bent, wordt het lastig om sales acquisitie effectief in te zetten. Zorg daarom voor een rustige ruimte waarin jouw personeel potentiële klanten telefonisch kan benaderen.
2. Vraag door
Bij sales acquisitie is het belangrijk dat je je niet te veel focust op het verkopen, ook al is dit wel het hoofddoel. Een opdringerige verkooptechniek schrikt de partij aan de andere kant van de lijn vaak af, waardoor het gesprek snel ten einde loopt. Om de kans op verkoopt te vergroten, is het zaak interesse te tonen in de andere partij. Zorg dus niet dat je zelf alleen maar aan het woord bent. Nee, leg de potentiële klant ook een aantal vragen voor. Daarnaast is het ook belangrijk om door te vragen. Op deze manier kom je oprecht en geïnteresseerd over en dat heeft vaak een positieve invloed op de verkoop.
3. Geduld is een schone zaak
Denk je dat één telefoontje genoeg is om via leads acquisitie iets te verkopen? Dan heb je het mis. Het komt misschien een enkele keer voor, maar vaak moet je meerdere malen contact opnemen. Zo gebeurt het ongetwijfeld regelmatig dat de juiste persoon niet beschikbaar is of niet werkt op de betreffende dag. Streep de naam niet direct door, maar bel net zo lang tot je de juiste persoon te pakken krijgt. Geduld is dus een schone zaak, zeker bij telefonische acquisitie.
4. Kom enthousiast over
Bel je dagelijks meerdere potentiële klanten om hen iets aan de man te brengen? Dan hanteer je op den duur waarschijnlijk een standaard verkooppraatje. Dit werkt vaak niet effectief bij leads acquisitie. Je ratelt het verhaal dan waarschijnlijk behoorlijk eentonig op. De kans op verkoop is zo niet groot. Zorg er daarom voor dat je te allen tijde enthousiast overkomt wanneer je iemand belt.
5. Bereid je goed voor
We hebben de beste tip voor het laatste bewaard. Bij leads acquisitie is een goede voorbereiding namelijk ontzettend belangrijk. Voordat je een bedrijf belt moet je bijvoorbeeld exact weten wie je zoekt. Zo voorkom je dat je eindeloos wordt doorverbonden en uiteindelijk de juiste persoon niet te spreken krijgt. Daarnaast moet je ook weten hoe het bedrijf in elkaar steekt en wat ze precies doen. Je komt zodoende professioneel over, waardoor leads acquisitie sneller zijn vruchten afwerpt.
Leads acquisitie uitbesteden aan professioneel bedrijf
Zoals je hierboven kon lezen is marketing acquisitie een stuk lastiger dan je op voorhand misschien dacht. Groeit deze salestechniek jou boven de pet? Geen paniek, want Morecustomers kan jou helpen bij sales acquisitie. Dit bedrijf is namelijk gespecialiseerd in allerlei salestechnieken, waaronder acquisitie. Samen met jou wordt een plan opgesteld, waarna het bedrijf aan de slag gaat. Het uitbesteden van telefonisch acquisitie kost je inderdaad geld, maar de kans op nieuwe klanten wordt zodoende ook een stuk groter!