Daarnaast halen veel bedrijven klanten binnen op basis van
mond-tot-mondreclame. Het is echter niet zo dat ieder onderneming eenvoudig aan klanten komt. Soms moet u zelf actief aan de slag gaan om uw
klantenbestand uit te breiden. Dit kan onder meer door langs te gaan bij bijvoorbeeld handelszaken of uw onderneming onder de aandacht te brengen bij particulieren. Om aan de juiste informatie of gegevens te komen, gaan ondernemingen over naar
telefonische acquisitie uitbesteden. Tegenwoordig kiezen handelszaken om
telemarketing te doen, zodat ze sneller aan prospects komen. Er worden afspraken gemaakt, zodat telefonische acquisitie uitbesteden naar het juiste onderneming gaat. Telefonische acquisitie uitbesteden moet goed worden overwogen, omdat je met telemarketing een succes kan boeken. Het is echter ook mogelijk om te kiezen voor telefonische acquisitie. Hierbij benadert u particulieren of andere bedrijven via de telefoon in de hoop hen zo iets te verkopen. Indien u wilt dat deze aanpak effect heeft, moet u er behoorlijk wat tijd in steken. Ziet u dit niet zitten? Of weet u niet precies hoe u te werk moet gaan? Geen paniek, want u kunt de telefonische acquisitie uitbesteden.
Wat is telefonische acquisitie precies?
Hierboven haalden we al kort aan wat telefonische acquisitie is. In feite is het niets anders dan het benaderen van potentiële klanten. Dit kunnen zowel particulieren als andere bedrijven zijn. De gegevens van met name bedrijven zijn zonder al teveel moeite op het internet te vinden. Contactgegevens van particulieren zijn ook vaak via het internet verkrijgbaar en kunnen zelfs
gekocht worden bij diverse partijen. In het geval van telefonische acquisitie spreken we eigenlijk altijd van
koude acquisitie.
Waarom?
Omdat er nog niet eerder contact is geweest, waardoor het contact nog niet
‘warm’ genoemd kan worden. Er is dus nog
geen link tussen de koper en verkoper. Uiteindelijk is het doel van zowel warme als koude acquisitie hetzelfde, namelijk: het
verkopen van producten en/of diensten.
Er komt heel wat kijken bij telefonische verkoop
Wilt u beginnen met
acquisitie via de telefoon? Zorg dan dat u goed beslagen ten ijs komt. Dit lijkt een understatement, maar toch gaan veel bedrijven de fout in bij telefonische verkoop. Telefonische acquisitie is namelijk een stuk lastiger dan op voorhand gedacht wordt. Het is immers veel meer dan het simpelweg benaderen van potentiële klanten via de telefoon. Zo is het bijvoorbeeld helemaal niet makkelijk om producten en/of diensten via de telefoon aan de man te brengen, zeker niet wanneer het koude acquisitie betreft.
Waarom zou een particulier of ondernemer immers producten en/of diensten afnemen van iemand die hij/zij helemaal niet kent?
Probeer eens bij uzelf na te gaan of u dit wel zou doen. Waarschijnlijk niet. Om de producten en/of diensten toch aan de man te brengen, moet er dus behoorlijk wat overtuigingskracht aanwezig zijn. Bovendien moet uw
personeel precies weten hoe telefonische verkoop in zijn werk gaat. Is dit niet het geval? Dan kunt u de telefonische acquisitie uitbesteden aan een
gespecialiseerd organisatie. Grote voordeel hiervan is dat u er zelf geen tijd en energie in hoeft te steken. Bovendien weet een gespecialiseerd bedrijf precies hoe telefonische acquisitie werkt. Hierdoor zult u sneller resultaat zien dan wanneer u de telefonische verkoop zelf uitvoert.
Medewerkers trainen of begeleiden voor telefonische acquisitie
Zoals u kon lezen, is telefonische acquisitie dus echt geen eitje. Alleen mensen die hiervoor een opleiding of training gevolgd hebben, boeken hier makkelijk en snel succes mee. Zijn er binnen uw onderneming
geen specialisten aanwezig op het gebied van koude acquisitie voor B2B of telefonische verkoop? Dan kunt u ervoor kiezen om (een aantal van) uw medewerkers hiervoor te laten trainen of scholen. Besef u echter wel dat dit geen goedkope optie is. Scholing en training zijn namelijk ontzettend duur. Daarbij komt dat uw personeel ook maar bereid moet zijn om de scholing of training te volgen. Vaak wordt dit in de avonduren gegeven en daar zit lang niet iedereen op te wachten. Tot slot moet u er zelf gewoon ontzettend veel voor regelen. U kunt uw tijd en energie vast en zeker wel beter besteden. Gelukkig zijn er vandaag de dag genoeg bedrijven die gespecialiseerd zijn in koude acquisitie voor B2B en telefonische acquisitie. U kunt de telefonische acquisitie van uw bedrijf dan ook uitbesteden. In dat geval hoeft u enkel te betalen voor de acquisitie.
Bang dat telefonische acquisitie u veel geld kost?
Dat is in de meeste gevallen niet nodig. Althans, niet wanneer u voor een bedrijf kiest dat gespecialiseerd is in koude acquisitie. Dit bedrijf zal ervoor zorgen dat u nieuwe klanten krijgt en deze brengen natuurlijk weer geld in het laatje. Als het goed is houdt u uiteindelijk dus zelfs geld over aan de telefonische acquisitie uitbesteden. Laat het uitbesteden van koude acquisitie dus vooral niet vastzitten op de kosten. De meeste bedrijven die hun telefonische acquisitie uitbesteden houden er namelijk meer aan over dan dat het hen kost. Je kunt niet zomaar acquisitie uitbesteden aan elk onderneming. Met de juiste gegevens en informatie kun je duidelijke afspraken maken, zodat telemarketing zijn taken goed uitvoeren. Hierdoor hebben ze genoeg prospects in gedachten, waardoor het telefonische acquisitie uitbesteden de gewenste resultaten bereiken. Telemarketing gaat voorzichtig om met alle informatie tijdens afspraken.
Andere vormen van acquisitie
Telefonische acquisitie wordt door veel bedrijven gebruikt om nieuwe klanten voor zich te winnen. Het is echter niet zo dat deze vorm van acquisitie ook voor iedere onderneming werkt.
Heeft uw bedrijf niet of nauwelijks succes met telefonische verkoop?
Dan kunt u de telefonische acquisitie uitbesteden aan een gespecialiseerd bedrijf. Het is echter ook mogelijk om het eerst middels andere vormen van acquisitie te proberen. Zo haalden we eerder in deze tekst de warme acquisitie al aan. In dit geval biedt u producten en/of diensten aan mensen aan die u reeds kent. Er is een connectie, wat het een stuk aannemelijker maakt dat de acquisitie succes oplevert. Zo kunt u bijvoorbeeld sociale media of een nieuwsbrief inzetten om mensen te benaderen. Het gaat in dit geval om mensen die uw Facebookpagina geliket hebben, u volgen op Instagram of zich hebben ingeschreven voor uw nieuwsbrief. Zij hebben deze handeling zelf uitgevoerd, wat betekent dat ze geïnteresseerd zijn in de producten en/of diensten van uw onderneming. Net als bij koude acquisitie geldt ook bij warme acquisitie dat het belangrijk is om te weten hoe dit in zijn werk gaat.
Ontbreekt hiervoor de kennis in uw onderneming?
Dan kunt u de telefonische acquisitie uitbesteden aan een professioneel bedrijf. Zij kunnen u niet alleen helpen met koude acquisitie, maar zijn ook gespecialiseerd in warme acquisitie. In feite kunt u dus alle telefonische acquisitie uitbesteden. Met telemarketing kun je vrij snel een grotere omzet binnen halen. Uitbesteden van telemarketing maakt het makkelijker voor je om succesvol informatie te gebruiken, zodat je meer klanten kunt bereiken. Alle afspraken zullen telefonisch plaats vinden.